
Cengiz Çekil
2011, 2012
Tuval üzerine takvim yaprakları / Calendar pages on canvas
260 x 380 cm
©Cengiz Çekil
'Sanatçının 2012 yılında Rampa’nın ana mekânı içinde üzerinde çalıştığı yapıt, Türkiye’de uzun bir geleneğe sahip, Saatli Maarif Takvimi’nin bir önceki seneye, 2011’e ait edisyonuna ait bütün yaprakların yan yana dizilmesi...
"Sanatçının 2012 yılında Rampa’nın ana mekânı içinde üzerinde çalıştığı yapıt, Türkiye’de uzun bir geleneğe
sahip, Saatli Maarif Takvimi’nin bir önceki seneye, 2011’e ait edisyonuna ait bütün yaprakların yan yana dizilmesi üzerine kuruluydu ve geçici olarak takvim yılının adı 2011 isim olarak belirlenmişti. Günce (1976), Yaşanmış Bir Yılın Takvimi (1977) ve Çetele (1995) geride bırakılmış her günün işaretlendiği ve yaşıyor olmanın değerini, bireyin ölüm karşısında hissettiği çaresizliği ama aynı zamanda direnme çabasını ortaya koyan çalışmaların bir devamı olarak nitelendirilebilirdi bu yapıt. Fakat aynı zamanda, Çekil’in olgun dönemini karakterize eden, kendi çalışmaları arasında içeriksel ve biçimsel bağlantılar kurma pratiğinin de bir örneğiydi. Önceki çalışmalarda sıklıkla yan yana dizerek değerlendirdiği gazete malzemesinde olduğu gibi Maarif Takvimi de modern insanın, akıp giden zamanı farklı rutinler aracılığıyla kesintisiz biçimde denetimi altında tutma çabasını dışa vurmaktaydı." (s. 259)
sahip, Saatli Maarif Takvimi’nin bir önceki seneye, 2011’e ait edisyonuna ait bütün yaprakların yan yana dizilmesi üzerine kuruluydu ve geçici olarak takvim yılının adı 2011 isim olarak belirlenmişti. Günce (1976), Yaşanmış Bir Yılın Takvimi (1977) ve Çetele (1995) geride bırakılmış her günün işaretlendiği ve yaşıyor olmanın değerini, bireyin ölüm karşısında hissettiği çaresizliği ama aynı zamanda direnme çabasını ortaya koyan çalışmaların bir devamı olarak nitelendirilebilirdi bu yapıt. Fakat aynı zamanda, Çekil’in olgun dönemini karakterize eden, kendi çalışmaları arasında içeriksel ve biçimsel bağlantılar kurma pratiğinin de bir örneğiydi. Önceki çalışmalarda sıklıkla yan yana dizerek değerlendirdiği gazete malzemesinde olduğu gibi Maarif Takvimi de modern insanın, akıp giden zamanı farklı rutinler aracılığıyla kesintisiz biçimde denetimi altında tutma çabasını dışa vurmaktaydı." (s. 259)